Delhi – Metropole chaosu s vůní kari

článek byl přidán 25.7.2015
Print Friendly, PDF & Email

Přestože u nás panuje horké léto, dnešní výlet bude exotický a zavede nás pár tisíc kilometrů na východ. Již podruhé se vypravíme do indického subkontinentu a dnes rovnou do jeho hlavního města – do Delhi, nebo chcete-li pěkně po česku, do Dillí. Na cestu do megapole, jakou Dillí bezpochyby je, se hodí náležitě připravit – musíte počítat s tím, že jedete do země, kde panuje zcela odlišná kultura a zvyka. Je to zěme, která má daleko nižší životní úroveň než na co jsme zvyklí a spousta věcí, která je pro nás samozřejmých, v takových místech nefunguje. Naopak se na podobných místech setkáme se situacemi, zvyky, pravidly či lidmi, nad kterými zůstává rozum stát a máme co dělat, abychom si neukroutili hlavu údivem. Po hodinách googlení a rešerší se vydáváme plni informací a předsudků na cestu…

Gandhí a jeho družina

Gandhí a jeho družina

India gate

India gate

Po přistání na mezinárodním letišti Indíry Gándhíové dostáváme razítko na naše modrorudé víza v pasech a vstupujeme do Indie. Začínáme zabookováním předplaceného taxi a spokojeně s účtenkou na necelé dvě stovky v ruce míříme před terminál. Přestože jsme velice zkušení cestovatelé, nejsme v zemi ani patnáct minut a už se necháváme absurdně nachytat. Nastupujeme do zdánlivého taxi (černožluté auto, tak to u okýnka říkali, ne?) a přestože se snažíme „taxikáři“ vysvětlit že do jeho miniauta se řidič + 4 lidé se 4 kufry prostě nevejdou, nedá si to vymluvit a za pár minut už uháníme po dálnici do města (ačkoliv si sedíme vzájemně na klíně a kufry blokují výhled ze zadního okénka). Tehdy nám poprvé dochází, že ty oficiální taxi mají zvláštní pravidla. Ale říkáme si, ani poprvé, ani naposledy – „je to Indie, jiný kraj, jiný mrav“. Když nám taxikář oznamuje, že nás nevezme do našeho hotelu, protože neví, kde je, začínáme mít podezření. Následně nás prosí o telefonní číslo hotelu a ochotně telefonuje, aby „zjistil kudy se tam jede“. Po několika minutách rozhovoru v plynné hindštině nám dává telefon k uchu, aby nám recepční v angličtině vysvětlil, že se omlouvá, ale naše rezervace neexistuje a hotel je zcela plný. Telefonní číslo jsme přeci zadávali do telefonu my sami, takže musí být správné – toto nemůže být podvod přeci – je to prostě Indie a ne všechno funguje, takže jsme se smířili s tím, že naše rezervace z booking.com se zatoulala, to se stává. No nic, najdeme jiný hotel. Milý pan „taxikář“ ochotně souhlasí, že nás zaveze do „daleko lepší čtvrti, kde je více klidu a lepší hotely za stejné peníze“. Jsme unavení, máme kufry a neznáme město, tak souhlasíme. Končíme asi 2 kilometry od centra ve skutečně celkem klidné čtvrti kde jsou skutečně nějaké menší hotýlky. Že jsme typickou obětí podvodu a hotel není „jeden z mnoha“, ale předem domluvený, nám dochází až když usmlouváváme na recepci dvojnásobnou cenu, než jsme měli rezervovánu v předchozím hotelu. Ale co už, 8 stovek za pokoj se snídaní pro dva není taková tragédie, jednu noc to zvládneme. Tolik k našemu prvnímu zážitku z Indie. Co z toho plyne? Nikomu nevěřte. Taxíky musí mít opravdu na sobě cedulku taxi. Nikomu nedávejte rezervaci svého hotelu do ruky. Nechte se k hotelu zavézt za každou cenu. Užijte si Indii :). Ještě doplním, že druhý den jsme jsme se již bez problému ubytovali v původním hotelu a po vysvětlení situace nám ani nestrhli stornopoplatek za absenci první noci. Ale teď už zpět k poznávání města…

Doprava v Dillí

Doprava v Dillí

Chandi Chowk

Chandi Chowk

Pravděpodobně vaše první kroky povedou do centra města. Zde je nutno poznamenat, že známé New Delhi je malá administrativní čtvrť s asi 300 tisíci obyvateli uporstřed 10ti miliónové megapole Delhi (celá aglomerace má přes 20 miliónů obyvatel). Patříte-li k cestovatelům s menším rozpočtem, nejspíš budete ubytování v rušném turistickém obvodu Paharganj nedaleko hlavního nádraží New Delhi, kde jsou stovky malých hotýlků za nevelké peníze a je to všude relativně blízko. Pak už nic nebrání tomu vyrazit poznávat kontrasty a krásy tohoto města. Počítejte s tím, že pěšky se daleko nedostanete – vzdálenosti jsou obrovské, doprava velice chaotická a chůze nebezpečná (zelená na semaforu tady opravdu nic neznamená). Budete běžně přecházet 4 nebo i víceproudou silnici mezi troubícími automobily, ale na to si zvyknete, prostě budete koukat doleva, doprava, mávat rukama a doufat, že to přežijete…

Generální sekratariát

Generální sekratariát

Red Fort

Red Fort

Abyste si ale neudělali o městě mylný obrázek – je to i město plné zajímavých monumentů, několika památek UNESCO a určitě stojí za to jej vidět. Asi nejznámější památkou je majestátní rudá pevnost (Red Fort) v centru města. Monumentální stavba z červeného kamene, dokončená roku 1648 šáhem Jahanem, pátým mughalským vládcem (známým především jako stavitel Taj Mahalu v nedaleké Agře). Jde o památku velkého významu i z pohledu architektury a určtiě stojí za to si ji projít – lístek vás vyjde na necelou stokorunu (pro domorodce je to asi za 4 Kč). Kousek od pevnosti je i další významná stavba – největší indická mešita Jama Masjid. Po návštěvě si můžete projít i zbytek chaotické čtvrti Chandni Chowk, nakoupit si výhodně v nespočtu stánků nebo si dát něco dobrého s typickým indickým kořením.

Chandi Chowk

Chandi Chowk

Jama Masjid

Jama Masjid

Další vaše kroky pravděpodobně povedou jižně od Chandni Chowku. Skrz srdce Nového Dillí, náměstí Connaught Place dojdeme k mnoha vládním budovám – prezidentskému paláci, ministerstvu obrany a generálnímu sekretariátu. Nedaleko nalezneme i sousoší slavného solného pochodu Mahathmy Gandhiho. Následně můžete jít pěšky po jedné z nejdelších promenád v Dillí (a překvapivě zcela bez aut a chaotické dopravy) až k monumentu zvaném India gate (indická brána), která je mohutným 42 metrů vysokým pomníkem tisíců indických a britských vojáků. Hnědá stavba inspirovaná vítězným obloukem v Paříži stojí za vidění ve dne i po setmění, kdy ozáří široké okolí. Trochu klidnější atmosféra vás čeká při návštěvě hrobky druhého mughálského panovníka Humayuma ze 16.století, jejíž komplex je také zapsán na seznam světového kulturního dědictví UNESCO. Čtvercový tvar hrobky s výraznou kupolí se stal vzorem pro pozdější stavbu slavného Taj Mahalu. Pokud pojedeme ještě dále na jih, dorazíme ke komplexu Qutub Minar s majestátním pozoruhodně zachovalým 72 metrů vysokým minaretem z 12.století, který je taktéž zapsán na seznam UNESCO. Pokud máme na Delhi více dní, ačkoliv osobně si myslím že nějaké 2 až 3 dny jsou dostačující, určitě stojí za zvážení návštěva některého z mnoha místních chrámů zasvěceých všemožným náboženstvím. Nejslavnějším hinduistickým chrámem je bezpochyby Lakshmi Narayan v Novém Dillí, vyznačující se tradiční indickou barevností a výzdobou. Za pozornost stojí i nově vystavěný monumentální komplex Swaminarayan Akshardham na východní straně řeky Yamuna anebo lotosový chrám Bahaji, jehož budova je tvarována jako 27 okvětních lístků lotosu. Dalo by se najít jistě i více zajímavých míst, která stojí za návštěvu, ale myslím si, že pokud stihnete tyto, budete mít Dillí tak akorát dost a po dalších již toužit nebudete.

Humayun Tomb

Humayun Tomb

Qutub Minar

Qutub Minar

 

Dillí je velice zajímavé město, ale především je to město chaosu, smogu a nikdy nespící dopravy. Myslím si, že se nestane vašim oblíbeným turistickým cílem, ale to je o důvod navíc, proč jej navštívit a udělat si vlastní názor. Také je to ideální vstupní bod do Indie nebo jako základna pro návštěvu Taj Mahalu.

Lotus temple

Lotus temple

Akshardham temple

Akshardham temple

New Delhi, Indie
 
Centrální pozice Delhi na mapě Indie jej činí poměrně snadno dostupným cílem, na indické poměry. Na místní mezinárodní letiště létají všechny hlavní světové aerolinky i mnoho místních - Air India, Jet Airways, IndiGo, SpiceJet a další. Preferujete-li dopravu po zemi a nevadí vám velké vzdálenosti, pak nádraží New Delhi, popřípadě některé z okolních nádraží ve městě jsou cílovou či průjezdní destinací mnoha vlaků ze všech koutů země.
Město je rozlohou obrovské, doprava je velmi chaotická a pro středoevropana těžko představitelná. Ale funguje. Nejspolehlivějším způsobem dopravy je místní metro, které při troše tolerance není zásadně odlišné od toho evropského. Alternativou je doprava taxíky a tuk-tuky, ale počítejte se všudypřítomným smogem a adrenalinovou jízdou. Autobusy MHD doporučuji jen v krajní nouzi - jsou levné, ale vyznat se v jejich systému je takřka nadlidský úkol.
Přestože je Dillí hlavním městem Indie, určitě není nejdražším místem (turistické oblasti Goa, případně Mumbai drží toto prvenství). Pro středoevropana jde o velmi dostupnou destinaci, kde není problém nalézt použitelné ubytování za dvě stovky a dát si večeři za pár desetikorun.
rok 2014
  • dejte si pozor na všemožné podvodníky a kapsáře
  • pozor na veškerá "nepálivá" jídla - budou vás pálit jako čert :)
  • zkuste si udělat čas na návštěvu některých zajímavých chrámů
  • nesnažte se brát kamery a fotoaparáty do Jama Masjid - budete zbytečně platit
  • Jedete-li do Agry, nezapomeňte si dlouho dopředu (2-3 měsíce) zarezervovat jízdenky, jinak budete nemile překvapeni
  • Agra - místo, kam míří téměř všichni turisté, domov slavného Taj Mahalu
  • Dharmsala - sídlo Dalajlámovy exilové vlády
  • Jaipur - historické město se slavným palácem větrů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *